söndag 28 januari 2007

Seriebranschen, i gave you all the best years of my life

Det slog mig att jag i år firar 20 år som professionell serietecknare. Det var 1987, i tidningen Svenska Hemdator Hacking (senare Hemdatornytt), som jag för första gången fick betalt för att teckna. Då var jag fjorton. Tänk att det varje bokmässa ÄN IDAG kommer fram smarthuvuden som undrar "Eh ehehe vad hände med Torsten (sem serien jag tecknade i tidningen hette) egentligen?". Jo det är verkligen SKITSKOJ att att prata om grejer jag gjorde som tonåring nu när jag är en rätt rejäl bit över trettio.
Jag och Robert Plant har nog en del att snacka om.
Tjugo år... Hade jag varit ett rockband hade jag nu spelat mina gamla 80-talshits på trånga klubbar och drömt om fornstora dar och förbannat det faktum att jag inte sparade mina pengar. Men jag känner snarare att jag är bättre och roligare och har mer att säga och tecknar snyggare än nånsin (och av en händelse... ÄR snyggare också faktiskt). Jag har arbetat med ett gäng ensidor de senaste veckorna och det är DET BÄSTA JAG GJORT! Vänta tills ni får se dom. Ni kommer SKITA!
Jag är väldigt osentimental av mig men även jag känner att ordkombinationen "tjugo år" förpliktigar.
Vi måste ju fira på NÅT sätt!
Men hur?
Kanske med en nedladdningsbar serietidning i PDF-format? Va? Vad sägs om det?
Eller varför inte en YouTube-film där jag streakar utanför min ateljé?
Eller varför inte lägga upp en MP3a där jag sjunger typ Ghostriders in the sky eller MacArthur Park eller Bat out of hell eller nåt?
KANSKE BJUDER JAG ER ALLIHOP PÅ TIDERNAS FEST!!!
Eller så kanske det räcker med att jag unnar mig en extra havrekaka till elvakaffet...
Jag vet inte. Vi får se. NÅT blir det iallafall. Det LOVAR jag! Och jag spikar att detta något händer INNAN NOVEMBER 2007! Japp! Tjohoo!

7 kommentarer:

Rollx sa...

Goddag Johan. Dig minns jag för första gången på insändarsidan i Aftonbladet. Man kunde skicka in teckningar och få en hacka för det. Det handlade i huvudsak om karikatyr teckningar. Vi pratar om flera år sedan.

Även jag skickade in ett antal teckningar under en tid. Vill minnas att du även blev publicerad. Om jag inte är helt senil dvs ?.

Du verkar klara dig gott med serietecknandet, eller får du dryga ut kassan med rån ? :).

Anonym sa...

20 år! Får applådera dig Johan!!!
Hurra! Hurra! hurra! för extremt utmärkta serietokerier

Du kan iaf bjuda på var världens tråkigaste plats ligger ( a la Karlakarlarna).. Jag har försökt lokalisera den här plats men med stora problem.

Hälsningar / Carl "the amazing colossal man" Herlin

Johan Wanloo sa...

Sveriges tråkigaste plats i det korta Karlakarlarna-äventyret "I helvetet" är rent visuellt baserat på ett vykort från 70-talet över Masthuggstorget i Göteborg. Det är det tristaste vykort jag sett. Men idag är Masthuggstorget en happening plats! Man kan säga att "Världens tråkigaste plats"... Ja den finns där DU vill att den ska vara!

Johannes Nilsson sa...

Du är bättre än någonsin. Skönt att det forfarande finns berättare som inte tar den enkla genvägen att lite slappt berätta om sig själva och sina åsikter rätt upp och ned ba.

jacobsteel sa...

Gratulerar så rysligt och hjärtligt givetvis... och därefter en uppmaning:

streaka streaka! du kommer att toppa YouTube.

Anonym sa...

Alltså, jag har till och med en gång förlängt prenumerationen på Svenska Hemdatornytt just tack vare Torsten, så den ska du inte skämmas för. Den hade ett visst schwung, den serien.

Med detta sagt är du dock ärligt talat %&¤#!! så mycket bättre numera. Applåder! Hattar kastas upp i luften!

Anonym sa...

Men ärligt talat, vad hände med Torsten. Den serien var ju lysande. Det sista jag minns var någon slags mutantpingvin och Torsten i en stor robotutrustning. Hur slutade det hela?