onsdag 14 mars 2007

Göteborgshumorns revansch

Som humorist verksam i Göteborg är man tvungen att varje dag kämpa med ett fruktansvärt stigma. En obeskrivbar börda ingen annan kan förstå. Jag kan göra nonfigurativa teckningar utan text och nån kommer alltid att hävda att det är "göteborgshumor."
Jag kan dreja en kruka och nån kommer alltid att hävda att det är "göteborshumor."
Om jag så SATTE ELD PÅ EN SOVANDE UTELIGGARE skulle även det i folks ögon vara göteborgshumor.
Sålunda har man varit tvungen att desperat slå ifrån sig. Att förneka göteborgshumorn. Att tillkämpat hävda att ordvistar är det värsta man kan ägna sig åt vid sidan av gravskändning och pedofili. Det har varit en ständig kamp. Men nu är det slut med det.
Precis som hösten 2006 präglades av Yacht Rock, Fibes Oh Fibes och återupprättelse för artister som Toto och Kenny Loggins kommer hösten 2007 präglas av Göteborgshumorns triumfatoriska återkomst.
Ordvitsarna kommer stå som spön i backen på klubbar och barer. Samma mekanismer som 1993 fick alla som var nåt att påstå att de helst åt jättestarkt kryddad mat och som 2007 får folk att rösta fram "Brideshead revisited" som tidernas bästa TV-serie kommer göra samlingar med Sture Hegerfors-teckningar en lika viktig accesoar som vita hörlurssladdar.
Jag svär. Kom ihåg var ni läste det först. Precis detta jag skriver nu kommer stå i Rodeo om ett halvår.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hö hö, det var ett roligt inlägg.
Ni göteborgare alltså..

Max sa...

Om ordvitsar blir trendigt igen så kommer jag att traska ner till älvstranden och dränka mig.

Här kommer en länk till en serie jag gjorde i ämnet för nåt år sedan, upplagd bara för din skull Johan...>
Doglasstrip om Göteborgshumor

Johan Wanloo sa...

Dränka sig i älvstranden?
Är det det som kallas att begå SJ-ÄLV-MORD då eller?

Öööh-öhöh höh höööö...

*torkar bort tår i ögonvrån*

Ja jädrars!

Max sa...

Hahaha! Gud så knasigt!

Nickan sa...

Vet ni varför Röda Sten är röd?

A.R.Yngve sa...

Vissa språk lämpar sig bättre för ordvitsar. Engelska till exempel.

Svenska ordvitsar funkar inte lika bra. Kanske vi behöver ett större ordförråd. Eller fler göteborgare.

Anonym sa...

Jo jag säger ju så där.. Den där Johan Wanloo är la en gôr-bra Götteskojare hôhôhô