tisdag 23 juni 2009

Gatumusikantens tre ansikten

OBS! Det här inlägget handlar inte om panflöjtsindianer eller dragspelsgubbar eller såna som sitter på små portabla högtalare och spelar ledmotivet från Deer Hunter på spansk gitarr.
Nä, vi snackar om unga män som, gärna sittandes, spelar akustisk gitarr och med fejkhesa röster klämmer fram nån slags "Bob Dylan och Axl Rose fyllehånglar på karaokebaren"-sörja. Är det bara jag eller har de bara ökat på sista tiden? Det går inte att undvika dem. Jag har noterat att de har nästan samma ansikstattityd allihop. Nånting i den här stilen:


Fig. 1 är liksom defaultläget. "Kolla vad jag är inne i den här Simon & Garfunkel-låten. Fattar ni vilken fin kille jag är som upplever musiken såhär himla starkt att jag måste BLUNDA när jag sjunger?"

Fig.2 "Nu tar jag i lite extra för nu fick jag så mycket feeling att jag nästan spricker!"

Fig. 3 är själva grädden på moset. "BLAM! Kolla in mina hundögon! Fattar ni hur mycket feeling jag har! Ge mig pengar! Eller ligg med mig, det går bra vilket som. Laj li laj LAJ LI LAJ LAJ LALILAJ!"

Sen finns det ju gatumusikanter som inte alls tillåter sig att grovgeneraliseras med på det här viset.


8 kommentarer:

Ari sa...

Det fanns en överviktig gatumusikant i Köpenhamn som brukade spela på en leksaksxylofon. Fast han uppgraderade till en bärbar jätteliten synt sen.

Anonym sa...

Jag tror att världen skulle vara ett smått bättre ställe om dessa "unga-män-med-gitarrer" skulle släppa på trycket lite och gå bananas likt den trevlige maracas-mannen i din illustration. Får mig att tänka på munspelsmannen som härjar i krokarna kring sergels torg i sthlm. Fast med maracas, då.

Detta och He-man-serien du postade för ett tag sedan fick mig för övrigt att skratta så mycket att jag känner mig nödgad att dedikera denna teckning till dig: http://olgarsson.wordpress.com/2009/06/23/varldens-basta-musikalupplagg/
Glad sommar!

TJERNBERG sa...

Klockrent som vanligt! Och för övrigt stämmer det - dessa blir allt mer vanligt förekommande i stadsbilderna. Faktiskt.

Johan Wanloo sa...

olgarsson: Haha!

Repoman sa...

Gatumusikantism är ju en rätt intressant företeelse.
Jag uppfattar det som att nån står och kastar geturin rakt på min trumhinna, medans andra trollbinds av det magiska i att kulturarbetare tigger ölpengar med hjälp av dragspel och flöjt.
Funderar på att skriva en avhandling i ämnet.

Kim L sa...

Bort ska dom. BORT! När jag blir diktator... Vänta bara tills jag fullbordat min djävulusiska plan.

Ninja Dixon sa...

Jag skrev en insändare, lätt skämtsamt, om panflöjtister som spelar ledmotivet till Titanic - och startade en storm på insändarsidan. Jag blev allt från rasist till "avundsjuk på de snygga musikanterna" osv osv. Så jag tycker dina reflektioner av "ensam ung man spelar gitarr" passar stämmer väldigt bra!

Anonym sa...

god start