måndag 4 januari 2010

Nu är julen död



Ja, och formligen nedspolad. Vartenda barr ligger nu i magen på en dammsugarpåse. Det börjar bli dags att starta Wanloomaskineriet igen. Men vi väntar några dagar till. Först på måndag hade jag tänkt ta unikaboxen under armen och stämpla in. Tills dess kan bloggen matas med lite skåpmat. Följande artikel publicerades på GT´s kultursida strax innan jul. Den handlar om vad jag anser var sämst med Göteborg under 2009. Läs den och kom sedan tillbaka hit för lite extramaterial. Ok?


Har ni läst färdigt nu? Bra! Jag skojar ju mest, förstås. Det fanns en liten grej som jag inte fick med i artikeln eftersom den var 500 tecken för lång till att börja med men då kan jag ju ta det här:
Jag har inget emot att någon driver med min dialekt eller så EGENTLIGEN. Kalla mig "Hebbe lelle" hur mycket du vill. Men då ska du vara INFÖDD söderkis, ok? Kommer du ens från Södertälje är du diskvalificerad. Om du säger "Guud vad SKÖNT du pratar" på den bredaste Stockholmskan samtidigt som du är inflyttad från Varberg eller Östersund, ja då ska du egentligen bara böja ner huvudet och skamset hålla tyst.
För då har du EPATRAKTOR och GÄLLIVAREHÄNG och DYNGGREPAR i själen för all framtid och kommer så ha även om du bor i SoFo i sjuhundra år.
Inget kan tvätta bort det. INGET!
Så om du är född på och aldrig varit utanför Kungsholmen i hela ditt liv får du gärna be mig att prata som "Weyron i ottan".
Men Boråsare göre sig icke besvär.


5 kommentarer:

ErikG sa...

Fedt bra!

Nezzla sa...

Haha det var en kul artikel! =)

Jag har bott mestadels av mitt liv i Göteborg, men har sluppit "göteborgarestämpeln". Anledningen är att jag är en kameleont vad gäller dialekter, och suger upp allt. Även om jag bara pratat med någon från gällivare i en minut så är dialekten här för att stanna. Så jag är en salig blandning av norrländska, göteborska, dalmål, skånska och allt. Till och med invandrarslang, även om jag är en andra generationens invandrare.

Detta gillar folk att driva med har jag märkt.

Nåväl. Gott nytt år på dig!

Anonym sa...

Asså, Göteborska e så sjukt gulligt, ni låter typ alltid glada!
Men när man läser det i text, som i den dära artikeln, då låter det inte lika glatt... konstigt!

/Söderbönan

Max sa...

Haha! Grym artikel! Satte ord på mina oformulerade tankar! :)

Derp Master sa...

Min lillebror "tjöttade" med ett gäng tjejer från stockholm. De påstod att det enda hotelet i hela göteborg var hotel Gothia.

Deeeerp.

Typ ingen poäng men ändå så sjukt att man tror att det bara finns ett hotel i Svergies nästa största stad? För övrigt är skåningar inte rediga svenskar(skånsk flagga och allt har de nedrans asen)